سیمین امیریان دستاوردهای سفر لهستان را تشریح کرد

simin-amirian-varna
سیمین امیریان; نویسنده، مدرس و کارگردان تئاتر که به تازگی به همراه ۲۱ تن از کارگردانان جوان تئاتر ایران از لهستان بازگشته دستاوردهای گروه را پس از بازگشت از این کشور تشریح کرد.
سیمین امیریان، درباره این سفر به سایت ایران تئاتر گفت:”در این سفر با تئاتر لهستان و مراکز تئاتری دولتی و غیر دولتی، دانشگاهی و آکادمی های گوناگون تئاتری بیش از هفت شهر لهستان آشنا شده و مطابق برنامه از آن ها بازدید داشتیم. با مدیران دانشکده ها ملاقات کردیم که طی آن برنامه واحدها، مدت تحصیل، امکانات سالن های تمرین و اجرا و گرایش های گوناگون تحصیلی تئاتر معرفی می شدند.”وی ادامه داد:”علاوه بر ورک شاپ های گوناگون، از جشنواره یونان کلاسیک و نمایش هایی که در آن حضور داشتند هم بازدید کردیم. پس از هر نمایش نیز ملاقاتی با کارگردان آن داشتیم و به گفت وگو و تبادل نظر می پرداختیم.به طور خلاصه ۲۱ روز سخت و فشرده کاری را پشت سر گذاشتیم اما خیلی خوشحال بودیم که چیزهای زیادی یاد می گیریم.” وی با اشاره به این که این سفر با هزینه شخصی و با کمک دکتر فریندخت زاهدی شکل گرفته گفت:”کشور لهستان در سال جدید بودجه ای را به ارگان های فرهنگی اختصاص داده تا آن را برای ترویج هنر و فرهنگ کشور و ایجاد ارتباط با کشورهای دیگر صرف کنند. این دوره نیز در امتداد همین برنامه انجام می شد. گروه های مختلفی از کشورهای گوناگون در این برنامه ریزی گنجانده شده بودند. برای مثال پس از گروه کارگردانان ایرانی، قرار بود گروه دیگری از یک کشور دیگر به لهستان سفر کند.” وی درباره آشنایی با گروه های مختلف تئاتری این کشور توضیح داد:”در سفر به هر شهر با کارگردانان حرفه ای و گروه های ثابت آن شهر ملاقات داشتیم. این کارگردانان که هر یک ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه فعالیت داشتند، گروه، متد و شیوه خاص خود را نیز داشتند و در ورک شاپ های دو تا سه روزه ما را با فعالیت و متد خود آشنا می کردند. گروه های هپنینگ، موگمنت استانیوفسکی و… نمونه هایی از این گروه ها هستند.”
وی تئاتر استانیوفسکی را یکی از عجایب این سفر برشمرد و ویژگی های آن را نوع نگاه به متن کلاسیک، کارگردانی، استفاده از حنجره برای تولید موسیقی و قدرت بدنی فوق العاده بازیگران دانست.” این استاد دانشگاه با بیان این که هر مدرسی احتیاج دارد در مسیر آموزش وقفه داشته باشد تا بتواند از یک منبع دیگر پر شده و ارائه مطلب کند، گفت:”قطعا این سفر روی همه ما تاثیر گذاشته است. این سفر آموزشی سریع و فشرده بود با این حال فکر می کنم به تدریج در ما شکل می گیرد. به شخصه برای دریافت بهتر به فرصتی برای پی گیری این دانش احتیاج دارم تا با آگاهی کار کنم. این روند زمان بر است اما در کارهای آینده ام تاثیر خواهد داشت

لینک منبع

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *