بازیگر تئاتر کودک باید توجه داشته باشد که مخاطبانش کودک هستند

simin-amirian-n004
خبرگزاری پانا: داور بخش کودک جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، گفت: بازیگر تئاتر کودک باید توجه داشته باشد که مخاطبانش کودک هستند و تقاضا و خواسته هایی کودکانه دارند.

سیمین امیریان در گفت و گو با خبرنگار پانا در همدان، گفت: از نظر من تئاتر کودک دارای ویژگی هایی است که البته از نظر پایه با تئاتر بزرگسال یکی است، یعنی دارای کارگردان، بازیگر، طراح صحنه و گریم است اما تفاوت هایی با تئاتر بزرگسال دارد و یکی از آن تفاوت ها بازیگری متفاوتی است که در تئاتر بزرگسال و کودک از هم جدا می شود.

وی بیان کرد: بازیگر تئاتر کودک باید متوجه باشد که تماشاگرش کودک است و خواسته ها و تقاضاهایی دارد و هم به کار بردن دیالوگ و هم حرکت در کنار یکدیگر، دو کار را در صحنه انجام می دهد.

امیریان گفت: باید از تکرار پرهیز کنیم و در دیالوگ ها بازیگرها از فریاد کشیدن باید پرهیز کنند و باید از بانگ صدای بالایی برخوردار باشند تا این که صدایشان به جیغ تبدیل نشود.

وی افزود: در کارگردانی، هندسه حرکات روی صحنه متفاوت می شود با هندسه حرکات در کار بزرگسال و طراحی صحنه همین طور که من فکر می کنم بیشتر رعایت و به آن توجه می شود.

وی اظهار کرد: در گریم و لباس هم همین طور که خود تفاوت ها را تا حدودی در این اجراها حس کردیم اما به نظرم می آید باید یک مقداری روی بازیگری و کارگردانی متفاوت کودک کار شود که برای کودک یا بزرگسال است.

امیریان گفت: حضور کشورهای خارجی به بودجه ای که در اختیارشان می گذارند، برمی گردد و در کل عواملی که کنترل و هدایت شده که چند کار خارجی را می توانیم بیاوریم و چقدر بودجه داریم.

وی افزود: در هر کشوری گروه های متفاوت تئاتر کار می کنند و گروه درجه یک داریم تا گروهی که در درجه پایین است.

وی بیان کرد: شما تصور کنید دبیر جشنواره ای آمده و کاری را انتخاب کرده که مال کارگردانی درجه یک کشور ما نباشد و ما نمی توانیم این را محکی برای کار کل کشور در نظر بگیریم.

امیریان گفت: بنابراین اگر ما از کشور فرانسه، ایتالیا و لهستان تئاتری داریم، معلوم نیست گروههایی که درخواست دادند یا سی دی هایشان را فرستادند، آیا گروه های درجه یک آن کشورها هستند یا نه؟ پس ما چطور می توانیم قیاس کنیم که یک گروه درجه ۲ یا ۳ را بیاوریم و با چه گروهی از ایران مقایسه کنیم.

وی اظهار کرد: سطح جشنواره امسال در کل خوب بوده و میزبانی همدان در این تئاتر مناسب است.

لینک منبع:tnews.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *