آثار نمایشی باید کودک را با خود همراه کنند

simin-amirian-hoze-honariیک نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان معتقد است باید کودک را با اثری که بر روی صحنه هست همراه کنیم و این مبحث را پیش از پرداختن به هر نمایشنامه ای مد نظر داشته باشیم.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، سیمین امیریان نویسنده، کارگردان، مترجم و مدرس تئاتر در کارگاه آموزشی سومین جشنواره سراسری تئاتر سوره که چهارشنبه ۱۷ دی ماه در حوزه هنری برگزار شد، با بیان این که اندیشه نمایشنامه نویس بر موضوعی که می خواهد عنوان کند حاکم می شود، اظهار کرد: اگر نویسنده، تم نمایش را در فضای جنگ تعریف کند، فضای نمایش جنگی می شود اما اندیشه او می تواند در چنین اثری نمایان باشد و به طور مثال جنگ را امری منفی تشریح کند و یا آن را مثبت بداند.
وی ادامه داد: باید کودک را با اثری که بر روی صحنه هست همراه کنیم و این مبحث را باید پیش از پرداختن به هر نمایشنامه ای مد نظر داشته باشیم. مهم ترین اصلی که در هر نمایشنامه وجود دارد تعلیق است و کودک از دیدن نمایشی که در آن تعلیق به درستی وجود دارد لذت می برد.
این کارگردان تئاتر کودک و نوجوان بهترین ژانر برای تولید نمایش عروسکی را ملودرام دانست و گفت: پایان ملودرام به سمت پایان خوب سوق پیدا می کند و هیجان و موسیقی در این ژانر وجود دارد که این ویژگی ها مناسب کودکان است.
امیریان همچنین گفت: وقتی در نمایش کودک عروسک وارد می شود خیلی موضوعات را تحت الشعاع قرار می دهد. در نمایش عروسکی می توانیم از اشیا به عنوان کاراکتر استفاده کنیم، همچنین ممکن است بازیگر انسان نتواند بسیاری از حرکاتی که عروسک انجام می دهد را بر روی صحنه اجرا کند. البته نمایش های عروسکی انواع مختلف دارد و شما می توانید نمایش عروسکی بزرگسال هم داشته باشید.
وی خاطرنشان کرد: اگر در نوشتن نمایشنامه به این فکر کنیم که کاراکتر اثر عروسک است، نوع نوشتن متفاوت می شود؛ چرا که تمامی عوامل حسی و عاطفی که با اثر جلو می بریم باید متناسب با عروسک باشد. در ارتباط با این که چه نوع عروسکی استفاده می کنیم نیز باید دقت داشته باشیم. نویسنده در ابتدا باید مشخص کند که نمایشنامه برای چه نوع اجرای عروسکی مناسب است و بعد شروع به نگارش آن کند.
گفتنی است، اجرای نمایش‌های سومین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان طبق برنامهٔ اعلام شده در تماشاخانه‌های «مهر» و «ماه» و تالار «سوره» تا پنج شنبه ۱۸ دی‌ماه ادامه خواهد داشت و مراسم اختتامیه نیز روز جمعه ساعت ۳۰: ۱۸ در تالار «اندیشه» حوزه هنری برگزار خواهد شد.
این جشنواره با دبیر هنری حسن دولت آبادی، دبیر اجرایی حجت‌الله ناظری، میزبانی حوزه هنری کودک و نوجوان و با کوشش مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برگزار می‌شود.
لینک خبر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *